23 de desembre 2014

L'ESPECTADOR, DE JOSEP M. GORT

© Josep M. Gort, 2014.  L'espectador, oli sobre tela, 163 x 130 cm.
Qui contempli aquesta obra ha de sentir-se al bell mig d’un escenari, observat per les mirades de la il·lustre concurrència que omple aquest singular teatre.
Part dels personatges no són ningú en concret; altres, sí. Els inconcrets —alguns, retrats surrealistes— expressen, segons els casos, conceptes com la intel·ligència, l’estupidesa, o el bé i el mal. Hi trobem representades les més variades manifestacions de la condició humana.
Els rostres reconeixibles són els de persones amb qui, d’alguna manera, m’hi uneix algun vincle. També, però, part d’aquests representen símbols conceptuals, idees, corrents filosòfics, artístics o de pensament: des d’autors que m’han captivat i compositors que m’han lligat a la transcendència, fins a pintors que m’han inspirat i que han exercit en mi el seu mestratge.
No n’explicitaré les identitats ni detallaré què representa cadascú. Qui parla és la imatge i correspon a l’espectador endinar-se en el misteri de l’obra per extreure’n les pròpies conclusions. Les interpretacions són lliures, personals i intransferibles. L’exercici que us proposo és el de confrontar el meu imaginari amb el de cadascú de vosaltres i, a partir d’aquí, les lectures que se’n derivin seran tantes com les de tants espectadors es plantin davant el quadre.
En definitiva, aquí us presento el meu univers, fent confluir en un mateix espai, just abans que comenci la funció, personatges de tota índole, de les èpoques més distants, de carn i ossos o de ficció, i que només podien coincidir en un lloc com aquest. Tots plegats configuren el meu cosmos. Durant els molts mesos de treball que hi he dedicat tots aquests ulls han dialogat amb mi. Ara, us interpel·len a vosaltres. JM GORT (Text que acompanya el quadre)


Pintura exposada a la Sala Fortuny 
del Centre de Lectura 
fins al 3 de gener.