01 de setembre 2015

EL PRIMER APRENENTATGE DE LA LITERATURA ÉS ORAL

Raimunda Arrià Tolosa
(Vilanova de la Barca 1904 -Reus 2000)
Enguany (21-8) fa quinze anys que va morir la meva àvia paterna, la padrina Munda. No era padrina meva de bateig, però li deia padrina, tal com en diuen als avis a la comarca del Segrià. Encara la veig que fa punta de ganxet, mentre canta en veu baixa.  Dec molt a aquesta persona de bon tracte,  incansable, austera i d'una saviesa natural amb la qual no m'he topat mai més en tot el que porto de vida. La padrina Munda surt implícitament o explícita en molts dels meus escrits. Un dels darrers publicats:

El primer aprenentatge de la literatura és oral i arriba als nounats amb cançons de bressol i de falda. [...]  A casa meva, la contacontes era la padrina Munda. Cantava. Eren contes musicals. Fa poc vaig trobar la lletra de 'La porquerola' al llibre Literatura oral (Editorial Bruño). Vaig tenir un disgust. Estava convençuda que se l'havia inventat la meva padrina.
LENA PAÜLS, 'La biblioteca personal'
Biblioteques personals, Editorial Arola, 2014:73